Hoe van autoverzekering veranderen?
In België is het veranderen of opzeggen van je autoverzekering en bestelwagenverzekering aan strenge wettelijke bepalingen onderhevig. Zo moet je altijd een aangetekende opzeggingsbrief naar de verzekeraar sturen. Bovendien mag je als verzekerde niet van auto zijn veranderd, tenzij in bepaalde gevallen en onder bepaalde voorwaarden. Je moet vooral rekening houden met de opzegtermijnen die van toepassing zijn. Hieronder vind je de 5 situaties waarin je wél van verzekering mag wisselen.
1. Je hebt juist een contract met een verzekeringsmaatschappij getekend via internet of via mail, maar wilt nu al van autoverzekering veranderen:
In dit geval beschik je over 14 kalenderdagen, te tellen vanaf de dag dat je verzekeraar je contract ontvangt, om d.m.v. een aangetekende opzegbrief van autoverzekering of bestelwagenverzekering te veranderen. Let op: dit geldt alleen als er geen ongeluk gebeurt gedurende deze 14 dagen. In dat geval kan je je autoverzekering namelijk niet meer stopzetten.
2. Je huidige contract eindigt en je wilt je autoverzekering veranderen:
Je kan altijd van verzekeraar veranderen wanneer je huidige verzekeringscontract eindigt. Let op: je moet wel opzeggen per aangetekende brief, tenminste 3 maanden voor de vervaldatum van je huidige contract.
3. Als gevolg van een ongeval wil je van verzekering veranderen:
Wanneer je betrokken was bij een ongeval kan je altijd van autoverzekering en bestelwagenverzekering veranderen, of je nu in fout was of niet. Let op: in dit geval stuur je je verzoek tot opzegging ten laatste 1 maand na betaling (of weigering van de betaling) van de schadevergoeding.
4. Je huidige verzekeraar verhoogt zijn tarieven en je wilt veranderen van autoverzekering:
Je krijgt een brief van je verzekeraar die een verandering van tarieven of van de algemene voorwaarden aankondigt? In dat geval beschik je over 3 maanden vanaf de datum van ontvangst om met een opzegbrief van autoverzekering of bestelwagenverzekering te veranderen. Let op: dit geldt niet als je zelf verantwoordelijk bent voor de tariefverhoging (bijvoorbeeld wanneer je bonus-malus verhoogt na een ongeval met schuld, wanneer de verhoging een gevolg is van een verandering in je contract, of wanneer je van domicilie of voertuig verandert.)
5. Je hebt je voertuig doorverkocht. Je wenst geen autoverzekering meer te betalen:
In dit geval moet je je verzekeraar zo snel mogelijk op de hoogte brengen. Je verzekeraar schort het contract op ten laatste 10 dagen na ontvangst van je brief en beëindigt het op de vervaldag. Indien je dat wenst, kan je wel al opties toevoegen of opzeggen (Omnium, rechtsbijstand, bestuurdersverzekering, …).
Wil je graag van autoverzekering veranderen? Maak direct een simulatie voor een autoverzekering bij Yuzzu, zonder enige verplichting. Je kan ons ook bereiken via telefoon (02 505 67 00). Raadpleeg hier de formules van onze autoverzekering.
Lees meer
Ontdek al onze blogartikels!
Een heleboel interessante artikels staan op jou te wachten!