Je verzekeringscontract aanpassen: dit moet je weten

Op deze pagina vind je een antwoord op onderstaande vragen:

  • Ik verander van adres/domicilie, wat moet ik doen?
  • Ik wil de bestuurders in mijn contract(en) aanpassen. Wat moet ik doen?
  • Ik wil mijn dekkingen veranderen. Wat moet ik doen?
  • Ik wil mijn betalingsmethode veranderen. Wat moet ik doen?
  • Ik verander van auto, bestelwagen, motor of fiets. Wat moet ik doen?
  • Ik wil mijn contract schorsen. Wat moet ik doen?
  • Ik wil mijn contract opzeggen. Wat moet ik doen?

Zo pas je jouw contract aan

Ik verander van adres/domicilie, wat moet ik doen? 

Wanneer je verandert van domicilie ben je verplicht ons dit te laten weten. 

Voor je woningverzekering: 

Maak een nieuwe offerte op basis van je nieuwe woning via onze online simulatie en bel ons op het nummer 02 505 67 00. Zo hebben we meteen alle nodige info over je nieuwe woonst. 

Voor andere verzekeringen: 

Ga naar het contactformulier en vertel ons wat je nieuw adres is. 

  • Straatnaam, Huisnummer (en Busnummer) 
  • Postcode en Plaats 

Wij passen je dossier aan en sturen je een bevestiging met bijvoegsel en bijhorende factuur wanneer alles in orde is. Je premie kan dalen (dan krijg je een terugbetaling) of stijgen (dan krijg je een bijpremie). 

Zo moet je ons ook op de hoogte brengen van elke wijziging in het risico: 

  • Je verandert van voertuig  
  • De waarde van je woning is gestegen na het uitvoeren van verbouwingen 
  • De waarde van de inboedel van je woning is sterk gestegen door nieuwe aankopen (laat je dit niet weten, dan ben je onderverzekerd) 

Ik wil de bestuurders in mijn contract(en) aanpassen. Wat moet ik doen? 

Opgelet: je kan enkel bestuurders toevoegen die op hetzelfde adres wonen als de verzekeringsnemer. 

Gebruik het contactformulier en vertel ons welke bestuurders je wil verwijderen en/of toevoegen. Geef onderstaande informatie als je een bestuurder wil toevoegen: 

  • Voornaam en familienaam 
  • Leeftijd 
  • Rij-ervaring  
    • Het jaar waarin het rijbewijs werd behaald 
    • Een schadeattest indien mogelijk (op te vragen via www.carattest.be of bij de vorige verzekeraar(s)). 
  • Gaat het om een hoofdbestuurder of occasionele bestuurder? 
  • Schatting van wie hoeveel met de wagen rijdt. Bijvoorbeeld: de hoofdbestuurder (persoon A) rijdt 90% van de tijd met de wagen, de occasionele bestuurder (persoon B) zal ongeveer 10% van de tijd met de wagen rijden. 

Wij passen je dossier aan en sturen je een bevestiging met bijvoegsel en bijhorende factuur wanneer alles in orde is. Je premie kan dalen (dan krijg je een terugbetaling) of stijgen (dan krijg je een bijpremie). 

Ik wil mijn dekkingen veranderen. Wat moet ik doen? 

Opgelet: Een dekking toevoegen kan altijd en deze zal onmiddellijk actief worden (Bijstand wordt uitzonderlijk pas actief na 7 dagen). Een dekking die je wil verwijderen kan pas effectief verwijderd worden bij de eerstvolgende vervaldag (en dus bij vernieuwing van je contract). 

De mogelijke dekkingen zijn (links zullen toegevoegd worden): 

  • Autoverzekering: Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA), Mini Omnium, Omnium Essentium, Volledige Omnium, Bestuurdersverzekering, Rechtsbijstand, Pechverhelping of bijstand, Vervangwagen 
  • Bestelwagenverzekering: Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA), Mini Omnium, Volledige Omnium, Bestuurdersverzekering, Rechtsbijstand, Pechverhelping of bijstand, Vervangwagen 
  • Motorverzekering: Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA), Mini Omnium, Bestuurdersverzekering, Rechtsbijstand, verzekering Motoruitrusting 
  • Fietsverzekering: Diefstal, Diefstal & Materiële schade, Bestuurdersverzekering, Bijstand 
  • Woningverzekering: Voor huurders: Huurdersaansprakelijkheid, Inboedel, Diefstal van bezittingen. Voor eigenaars: Gebouw, Inboedel, Diefstal van bezittingen, Afstand-van-verhaal voor eigenaar-verhuurder 

Wij passen je dossier aan en sturen je een bevestiging met bijvoegsel en bijhorende factuur wanneer alles in orde is. Je premie kan dalen (dan krijg je een terugbetaling) of stijgen (dan krijg je een bijpremie). 

Ik wil mijn betalingsmethode veranderen. Wat moet ik doen?

Opgelet: een verandering van betaalmethode kan enkel doorgevoerd worden op de eerstvolgende vervaldag (en dus bij vernieuwing van je contract). 

Gebruik het contactformulier en vertel ons of je maandelijks of jaarlijks wil betalen. 

Verander je van maandelijks naar jaarlijks betalen, dan zetten we je bankdomiciliëring stop op de eerstvolgende vervaldag. Je zal daarna een factuur ontvangen voor een jaarlijkse betaling. 

Verander je van jaarlijks naar maandelijks betalen, dan zal je een bankdomiciliëringsaanvraag moeten indienen. Download de blanco aanvraag, vul het in en onderteken het. Stuur dit document naar ons op via het contactformulier. Opgelet: er is een bijkomende kost van € 4 per maand voor de administratieve opvolging en je kan de uitvoeringsdatum van de domiciliëring niet zelf kiezen. 

Na ontvangst van het document regelen wij jouw domiciliëring (jij hoeft niets meer te doen) en deze begint vanaf de eerstvolgende vervaldag van het contract. 

Lees andere veelvoorkomende vragen over facturatie in de eerste tab "Documenten en Facturatie". Wedden dat jouw vraag er ook tussen staat? 

Ik verander van auto, bestelwagen, motor of fiets. Wat moet ik doen? 

Wanneer je verandert van voertuig ben je verplicht ons dit te laten weten, want dit kan je verzekeringspremie beïnvloeden. 

  • Voor auto’s, bestelwagens, motors en brommers: 

Gebruik het contactformulier en bezorg ons de inschrijvingsaanvraag (roze document van DIV) van jouw nieuwe wagen volledig ingevuld en ondertekend. Raadpleeg hier hoe je het document correct invult. Wij verwerken jouw aanvraag en na maximaal 2 werkdagen krijg je jouw persoonlijke nummerplaat via bpost.  

Koop je een tweedehandsauto? Dan krijg je het roze formulier van de verkoper. Let erop dat er een stempel van de technische keuring op staat, want dit document is maar 2 maanden geldig. 

Wij passen je dossier aan en sturen je een bevestiging met bijvoegsel en bijhorende factuur wanneer alles in orde is. Je premie kan dalen (dan krijg je een terugbetaling) of stijgen (dan krijg je een bijpremie). 

Tip: wanneer je verandert van voertuig kijk je best na of je dekkingen ook aangepast moeten worden. Bijvoorbeeld: voor een nieuwe wagen raden we een volledige omniumverzekering aan, voor een oudere wagen een mini omnium. Bekijk alle mogelijkheden hier

  • Voor fietsen: 

Wanneer je een nieuwe fiets wil verzekeren, dan zal er een volledig nieuw contract worden opgesteld. Je oude fietsverzekering wordt dan stopgezet en je krijgt een eventuele terugbetaling. 

Ik wil mijn contract schorsen. Wat moet ik doen? 

Een schorsing kan je enkel aanvragen voor een auto-, bestelwagen- of motorverzekering. De schorsing betekent dat je contract op pauze wordt gezet. Dit kan enkel bij een schorsing van de nummerplaat. 

Wanneer je dan een nieuw voertuig/nummerplaat wil verzekeren, ben je verplicht om deze bij ons te verzekeren. 

Wij passen je dossier aan en sturen je een bevestiging met bijvoegsel. 

Ik wil mijn contract opzeggen. Wat moet ik doen? 

Een verzekeringscontract kan niet zomaar opgezegd worden. Je belt ons best op (02 505 67 00) om je persoonlijke situatie uit te leggen waardoor we jou persoonlijk advies kunnen geven. 

Lees meer

Ontdek al onze blogartikels!

Een heleboel interessante artikels staan op jou te wachten!